Петро Порошенко 12 лютого побував з робочою поїздкою на півдні Одеської області – в містах Рені та Ізмаїл. В поїздці його супроводжували народний депутат України Олександр Урбанський, голова Одеської обласної державної адміністрації Максим Степанов, голова Одеської обласної ради Анатолій Урбанський та інші офіційні особи.
Таким чином, Петро Порошенко, фактично, розпочав передвиборний марафон з Українського Придунав’я – його батьківщини.
Нагадаємо, що в Рені голова держави відкрив дорогу в об’їзд Рені, відзначивши важливість траси М-15. Також Президент дав доручення місту та області спільними зусиллями відновити міську дорогу, яка прийшла в вкрай незадовільний стан через проїзд по ній великовантажного транспорту.
Потім гарант Конституції відвідав Ізмаїл, де провів розширену нараду “Розвиток морегосподарського комплексу України”.
В числі учасників заходу були міністр інфраструктури України Володимир Омелян, керівник ДП “АМПУ” Райвис Вецкаганс, голова Одеської ОДА Максим Степанов, народні депутати України, керівники підприємств галузі, керівництво півдня області та інші.
Відкриваючи зустріч транспортників, Президент України озвучив стратегію розвитку портів Дунаю і визначив пріоритети: інтеграція в розширену Транс’європейську опорну транспортну мережу (TEN-T), приведення портових зборів і відрахувань до конкурентного рівня і реалізація проектів державно-приватного партнерства.
Петро Порошенко підкреслив: Україна – морська держава і має всі можливості для включення наших морських портів, зокрема Рені та Ізмаїл, до європейських транспортних коридорів.
– На берегах Дуная мені не потрібно розповідати про унікальні можливості, які має Південна Бесарабія з розвитку міжнародних транспортних коридорів. Природа й історія створили тут істотні можливості для інфраструктурних проектів з логістики, пов’язаних з міжнародною торгівлею і туризмом. У цьому контексті морське господарство і портова інфраструктура є ключовими й абсолютно незамінними факторами розвитку економіки, – заявив Петро Порошенко, зазначивши, що Україна повинна взяти активну участь в розвитку транспортного коридору сполученням «Європа-Азія».
Голова держави підкреслив, що портова галузь є одним з головних факторів зростання української економіки: завдяки їй забезпечується 40% міжнародної торгівлі країни. А в минулому році, за словами гаранта Конституції, за обсягами вантажообігу портова галузь України посіла друге місце в Чорноморсько-Азовському регіоні.
Президент акцентував увагу на необхідності створення конкурентних переваг в портах Ізмаїл та Рені з урахуванням ставок тарифів і портових зборів в сусідніх країнах – перш за все, Румунії та Болгарії.
При цьому, за словами гаранта Конституції, статус України як морської держави буде збережений, а Ізмаїл та Рені є воротами нашої держави в Європейський Союз, а статус Ізмаїла як морських воріт України треба відновити і зберегти.
На зустрічі транспортників також були порушені питання щодо необхідності збільшення обсягів вантажообігу та розвитку інфраструктури портової галузі, приєднання до транспортної мережі TEN-T, можливості зниження як портових зборів (раніше були зменшені всім портам, окрім дунайських), так і надходженням до держбюджету частки чистого прибутку держпідприємств (наразі усі ДП, крім АМПУ, перераховують до бюджету 75% чистого прибутку, що негативно позначається на можливостях розвитку та модернізації), а також про наслідки відновлення залізничного сполучення на ділянці Березино-Басарабяска.
– З оптимізмом дивлюсь в майбутнє в частині відродження портової сфери України, сфери морського і річкового флоту. З оптимізмом дивлюсь і на відродження товарообігу (портів – авт.) і Ізмаїла, і Рені – в тому числі, і через вільні економічні зони (розширення ВЕЗ порту Рені шляхом додавання 25 км залізничної гілки від кордону Молдови до воріт порту – авт.). Нам потрібно запропонувати ефективні моделі, які підвищили б статус України як транзитної держави і як морської держави. Впевнений, що з такою командою все у нас вийде, – підкреслив Президент України Петро Порошенко.
Виступив на нараді й в.о. директора ДП «АМПУ» Райвис Вецкаганс. Він зазначив, що портова галузь України займає друге місце за обсягом вантажообігу серед шести країн Азово-Чорноморського басейну. Однак морські перевезення – це дуже висококонкурентний ринок. АМПУ наразі реалізує 15 великих інвестиційних проектів в портах для розширення можливостей державних та приватних стивідорів з перевалки вантажів. Збалансована й економічно обґрунтована державна політика по розміру портових зборів та відрахування дивідендів збільшить можливості державних підприємств щодо інвестування в модернізацію основних фондів. Включення 8 українських портів, в тому числі Ізмаїла й Рені, до розширеної транс’європейської опорної транспортної мережі (TEN-T), за словами міністра інфраструктури України Володимира Омеляна, відкриє для транспортної галузі України нові можливості щодо участі в спільних з ЄС проектів з потенційним обсягом інвестицій 4,5 млрд. євро.
На форумі транспортників обговорювались і питання профільної освіти. Зокрема, мова йшла про припинення роботи Ізмаїльської філії Інспекції з дипломування та підготовки моряків і про відсутність власної навчальної бази у Дунайського інституту НУ “ОМА”.
Відразу ж на форумі Президент України дав доручення розробити конкурентну тарифну політику для дунайських портів, відновити роботу Ізмаїльської філії Інспекції з дипломування та підготовки моряків. Крім того, Дунайський інститут НУ “ОМА” отримає учбовий корпус (сьогодні він – на балансі УДП), і це, за словами директора Дунайського інституту НУ “ОМА” Валентина Чимшира, стане імпульсом для розвитку учбового закладу, а також підвищить якість освіти та підготовки моряків.
Після закінчення наради Петро Олексійович, не раз зазначивши доглянутість Ізмаїла та кардинальні зміни в його зовнішності, взяв участь в презентації проектів економічного і соціального розвитку міста. Серед них будівництво соціального житла, дитсадків і найбільшого в Одеській області спортивного комплексу.
А потім Президент України пройшовся по проспекту Суворова і на площі Перемоги зустрівся з жителями Придунав’я, які тепло його зустріли, робили спільні фото та задавали багато питань з актуального порядку денному.
Нагадаємо, раніше Олександр Урбанський закликав відродити річкове судноплавство на Дністрі.