Народний депутат України Олександр Урбанський зареєстрував законопроект, яким пропонує дозволити скидання ізольованого баласту без проведення хімічного аналізу.
Хімічний аналіз баластних вод екологи проводять при заході судна в територіальне море України.
Народний депутат України Олександр Урбанський пропонує додати до Водного кодексу України терміни “баластні води”, “брудний баласт”, “чистий баласт” та “ізольований баласт”.
“Ізольований баласт” – це забортна вода, яка приймається в спеціальний танк судна, який повністю відділений від вантажної та паливної системи судна і призначений лише для перевезення водного баласту.
Законопроект дозволяє скидання ізольованого баласту без обмежень (хімічного аналізу) в разі його заміни при заході судна в територіальне море. “Скидання ізольованого баласту в морських портах за умови заміни його відповідно до законодавства, а також баластної води, прийнятої в очищений трюм суховантажного судна, не забороняється”, – йдеться в законопроекті.
Олександр Урбанський пропонує проводити хімічний аналіз води ізольованого баласту лише при виявленні видимих плавучих часток, видимих частинок нафти або нафтовмісних речовин в районі скидання, факт якого підтверджено документально. У пояснювальній записці до законопроекту сказано, що запропоновані правки приведуть українське законодавство у відповідність до норм Міжнародної конвенції по запобіганню забрудненню судами 1973 року (МАРПОЛ 73/78).
У Федерації роботодавців транспорту (ФРТУ) законопроект підтримали, зазначивши, що практично в усьому світі, крім України та деяких африканських країн, ізольований баласт не підлягає контролю і його скидання при заході судна в порт здійснюється без обмежень.
“Проект закону приводить національне законодавство, яке регулює екологічний контроль у пунктах пропуску через кордон у портах, у відповідність до міжнародної конвенції МАРПОЛ 73/78 і європейськими директивами. Саме суперечливість системи екоконтролю судів міжнародним стандартам, зокрема, заборона на скидання ізольованого баласту без його хімічного аналізу призводить до простоїв судів, колосальних збитків судновласників, створює ґрунт для корупції, зміцнює репутацію України, як однієї з найбільш корумпованих країн світу, та знижує конкурентоспроможність українських портів“, – відзначають в ФРТУ.
У ФРТУ підкреслюють, що цей законопроект – можливість на законодавчому рівні “перебудувати” систему екоконтролю суден, як і режим їх перебування в українських портах, під європейські та світові вимоги і розпрощатись з корупцією.
“Його прийняття дозволить раз і назавжди поставити “крапку” в остогидлому для роботодавців питанні з так званим ізольованим баластом та усуне можливість двоякого тлумачення законодавчих норм екоінспекторами“, – повідомили в ФРТУ.
За скасування тотального контролю вод ізольованого баласту неодноразово виступали ФРТУ, Американська торгова палата в Україні (ACC) та Європейська бізнес-асоціація. Так, ACC провела кілька засідань Робочої групи з морських портів, де обговорювалась процедура контролю вод ізольованого баласту та її відповідність міжнародній практиці, а також зверталась до уряду з викладенням власної позиції.
Про те, що зміни в екологічних правилах необхідні, учасники ринку говорять вже давно. Відмінність українського законодавства від міжнародного стала причиною конфліктів між українськими екологами та операторами морського бізнесу. Останні неодноразово відзначали, що система екологічного контролю в українських портах вкрай непрозора, не відповідає світовій практиці та створює умови для корупційних схем.
Нагадаємо, раніше Олександр Урбанський звернувся до Міністерства інфраструктури для повернення електрички Одеса – Ізмаїл.