Президент Благодійного фонду «Придунав’є» та народний депутат України VIII скликання Олександр Урбанський прокоментував законопроект № 1182-1-д «Про внутрішній водний транспорт»:
Днями Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект № 1182-1-д «Про внутрішній водний транспорт».
Мені дуже приємно бачити, що Міністерство інфраструктури приділяє увагу такій важливій сфері, та подвійно приємно, що воно взяло за основу законопроект, який в минулому скликанні розробляли ми з моїми колегами.
Це ще раз підтверджує, що ми були на правильному шляху. Шкода, що тоді більшість моїх колег так і не зважилися прийняти такий потрібний країні документ … Але час все розставляє на свої місця, і ось цей законопроект розглядається вже новим скликанням парламенту.
Чому так важливі річкові вантажоперевезення? По-перше, вони дешевші і в той же час екологічні. По-друге, вони дозволять зберегти наші автомобільні дороги, оскільки одна баржа здатна замінити собою 125 вантажівок! По-третє, це вирішить проблему нестачі залізничних вагонів і локомотивів в «пікові» періоди.
Але розвиток внутрішніх водних шляхів – це не тільки перспективний напрямок розвитку транспортної галузі нашої країни, а й одне з наших зобов’язань, згідно з Угодою про асоціацію з ЄС. Його виконання дозволить залучити до країни іноземні інвестиції.
Отже, що ж передбачає міністерський законопроект?
Перш за все, провести дерегуляцію галузі. Для цього пропонується скасувати стягування плати за проходження шлюзів, розведення мостів, а також частково звільнити судна внутрішнього плавання від зборів в морських портах.
Також цей законопроект дозволить використовувати річкову інфраструктуру судам під іноземним прапором. Це дуже важлива і позитивна норма, оскільки судновласник може завести судно в Україну, найняти український екіпаж і оперувати їм. Тобто, паливо купуватиметься в Україні, податки і акцизний збір також будуть платитися в Україні, а наша інфраструктура буде розвиватися.
Створюється Державний фонд розвитку внутрішніх водних шляхів, який буде поповнюватися за рахунок акцизного податку на вироблене в Україні паливо, ввезеного палива з-за кордону, а також податкових платежів від тимчасово ввезених в країну суден. За рахунок цього фонду будуть фінансуватися ремонт та охорона шлюзів, а також підтримка і, можливо, навіть підвищення пропускної спроможності річок.
Це спричинить за собою розвиток суднобудування в Україні (середній вік річкових суден в нашій країні – 30 років), відновлення українських підприємств і створення нових робочих місць.
Важливо й те, що прийняття цього законопроекту дасть потужний поштовх для розвитку водного шляху Е-40 між Україною та Польщею, адже це водна артерія між Чорним та Балтійським морем. Цей шлях існував ще за Радянського Союзу, але зараз питання про його «реанімування» на відрізку Дніпро-Вісла знову надзвичайно актуальне, оскільки відкриває для Європи додаткові можливості з перевезення своїх імпортних вантажів. Міністерство прогнозує, що це підвищить вантажоперевезення на Дніпрі на 7 млн тонн. Ми в своїх оцінках були більш обережні, але все ж – вигода від запуску цього шляху очевидна.
Резюмуючи, це дуже важливий законопроект, і ми не дарма витратили багато часу та сил для його розробки. Приємно, що ця робота не була марною і у нового парламенту є можливість зробити те, що не вийшло у нас – власне, прийняти його.
Втім, все буде залежати від того, які зміни до нього будуть вноситися. Ми вже не раз бачили приклади того, як деякі правки змінюють всю суть розробленного документа, а на виході виходить щось, що не покращує, а навпаки – погіршує ситуацію в галузі.
І все ж я сподіваюся, що Міністерство інфраструктури зможе переконати парламентаріїв підтримати такий важливий законопроект у нормальному вигляді.
Нагадаємо, раніше Олександр Урбанський розповів про переваги законопроекту «Про внутрішній водний транспорт», який він разом з колегами розробляв в попередньому скликанні парламенту.