Президент Благодійного фонду “Придунав’є” та народний депутат VIII скликання Олександр Урбанський розповів в чому полягає складність з підняттям затонулого танкера, який вже майже 9 місяців знаходиться на одеському пляжі, та чому його, швидше за все, будуть розрізати.
На самому початку була допущена помилка. Такими буксирами неможливо підняти затонулий танкер, який до того ж лежить на боці. За законами фізики, для цього потрібно застосувати велику силу, ніж у буксира потужністю в 5000 коней.
Гаразд, перша спроба. Можливо, справді варто спробувати поставити судно на кіль, і тоді транспортування пройшло б простіше. Але оскільки зробити це не вдалось, в подальшому навряд чи варто було робити дублюючі спроби – знову намагатись зачепити танкер тросом і відбуксирувати його. Результат один – кожного разу просто рвуться троси, а танкер залишається на тому ж місці.
Саме тому необхідно повністю міняти план операції – підключати плавкрани, допоміжний флот. Потрібно на місці розпилювати танкер і витягувати його частинами. Інакше його не підняти.
Але проблема в тому, що в Україні практично немає фахівців, які можуть провести роботи на належному рівні. Найближчі по дислокації компанії, яким до снаги такі завдання – в Греції. У нас колись подібні роботи також виконувались. Але всі фахівці давно на пенсії, а нових ніхто не готує. В Україні не залишилось жодного підприємства, яке б спеціалізувалось на піднятті затонулих об’єктів. Тендер, який оголосила АМПУ, – це, звичайно, добре. Але не хочеться, щоб усе закінчилось черговим розпилом грошей, коли зроблять ще кілька спроб, порвуть пару-трійку тросів, гроші закінчаться, а танкер як був на мілині, так і залишиться…
До того ж, на проведення операції із залученням плавкранів та допоміжного флоту виділених 24,7 млн гривень не вистачить. Наскільки мені відомо, за підняття затонулого дока вагою в 2,5 тис тонн у Середземному морі було витрачено 1,7 млн доларів. З урахуванням менших розмірів Delfi, його підняття може коштувати 1,2-1,5 млн $. А заплановані 24,7 млн гривень це менше мільйона доларів.
Ще один суттєвий момент – затягування строків. Поки визначать нового підрядника, пройде ще півтора місяці. Історія затягнеться до осіні, коли може погіршитися погода і море штормитиме.
Крім того, постійно відбувається намивання піску і корозія судна. Оскільки воно лежить на боці, вода потрапляє в надбудову, яка зроблена з більш тонкого металу, ніж корпус. Є ризик, що, коли танкер почнуть піднімати, він просто розвалиться на частини, що небезпечно. До того ж триває викид нафтопродуктів в море, що погіршує екологічну ситуацію…
По матеріалам видання «СТРАНА.ua»
Нагадаємо, раніше Олександр Урбанський повідомив, що законопроект «Про внутрішній водний транспорт», одним із співавторів якого він є, має всі шанси стати законом.