Народний депутат України Олександр Урбанський обговорив з керівництвом Ренійського та Ізмаїльського районів, представниками МНС, дорожниками та депутатами місцевих рад план дій в умовах негоди. Обговорення за зверненням депутатів райради відбулось в Ізмаїлі в громадській приймальні нардепа.
Актуальність подібної наради пояснюється необхідністю в умовах реформи державної служби автодоріг знайти механізм, який дозволить оперативно і ефективно реагувати снігопади на дорогах. Адже значні відстані між містами Придунав’я не дозволяють у разі снігопаду вивести техніку до того, як дороги стануть непроїздними.
Народний депутат України Олександр Урбанський зачитав підготовлену фахівцями довідку про зміни метеоумов в регіоні, згідно з якою під час передноворічного снігопаду в Ізмаїльському та Ренійському районах за 19 годин випало снігу в 18 разів більше, ніж в січні 2014 го! Більш того, за прогнозами фахівців, через зміни клімату в найближчі десятиліття в дельті Дунаю кількість опадів буде збільшуватись – як й інтенсивність та частота гроз, злив, градів, шквалів.
– Ми повинні продумати, як підготуватись до таких явищ, щоб вони не були несподіванкою, – звернувся до присутніх народний депутат України Олександр Урбанський.
Особливо гостра ця проблема для Ренійського району, адже там ліквідується автодор. Представники Ренійського району запропонували скасувати розформування такого важливого підприємства, щоб воно займалось утриманням автодоріг (в тому числі, у зимовий час). Однак Олександр Урбанський повідомив, що зустрічався з керівництвом Укравтодору та за результатами переговорів може стверджувати, що, на жаль, відтворити Ренійський райавтодор не вийде.
Тоді екс-депутат Одеської обласної ради, а нині – директор Ренійського хлібозаводу Сергій Арабаджи запропонував створити профільне комунальне підприємство, адже утримання доріг ніколи не було прибутковою справою, і приватним структурам воно, м’яко кажучи, нецікаво.
– Питання не в тому, щоб створити комунальне підприємство, – резонно зауважив Олександр Урбанський. – Перед цим потрібно визначитись із джерелами його фінансування, а також штатом і завданнями підприємства.
Втім, як з’ясувалось, ідея створення КП фінансами не підкріплена: ні в місцевому бюджеті, ні в державному коштів на це немає. Інша проблема – забезпеченість технікою. Та, що залишилась після розформування ренійського автодору, можливо, й підлягає ремонту, але де знайти мільйони на її оновлення?
Обговорили учасники зустрічі й роботу дорожніх служб по боротьбі з наслідками негоди. Голова Ізмаїльської районної ради Василь Антонюк, який три десятки років очолював Ізмаїльський райавтодор, і генеральний директор підприємства-підрядника ТОВ “Євродор” Артак Аветисян пояснили, що на ефективність роботи дорожників впливає багато факторів.
Зокрема, під час грудневого снігопаду минулого року рішення про закриття доріг приймалось неоперативно. Саме тому на трасі в сніговому полоні опинились і багатотонні фури, які слід було зупиняти із самого початку погіршення погодних умов, і легкові автомобілі, яким не слід виїжджати за межі населених пунктів.
– Ми вийшли на дороги, але не розчищали їх, а витягали десятки занесених снігом «жигулів», витягали рейсові автобуси і відтягували фури. І це – замість того, щоб розчищати дороги…, – нарікав гендиректор ТОВ “Євродор” Артак Аветисян.
Важливий аспект – повноваження щодо перекриття доріг. Рішення про закриття доріг наразі приймає Укравтодор, але планується передати дороги під опіку місцевої влади. Учасники наради відзначили, що це стане позитивним фактором при боротьбі зі сніговими заметами (перш за все, рішення будуть прийматись більш оперативно). Зійшлись експерти і в тому, що важливо знайти способи підвищення ефективності роботи Державтоінспекції, яка має повноваження регулювати потік руху автотранспорту і зупиняти його. А очікування переформатування ДАІ не повинно негативно вплинути на оперативність та дієвість роботи цієї служби.
Швидкість розчищення автотрас залежить також і від оснащеності спецтранспортом МНС та енергетиків. Учасники зустрічі говорили про те, що якби у рятувальників було більше спецтранспорту (не два, а значно більше), то їм під час рятування зі снігових заметів водіїв та пасажирів автотранспорту не знадобилась б допомога автошляховиків. Та й енергетики повинні під’їжджати до місць поривів повітряних ліній електропередач на своїй спецтехніки, а не чекати, поки туди дійдуть автошляховиків…
Розглядались фахівцями й можливі заходи боротьби зі сніговими заметами на окремих ділянках ренійської траси. Одні учасники зустрічі пропонували встановити бетонні конструкції вздовж автотрас, які б перешкоджали виникненню заметів, інші опонували, що вони, швидше за все, будуть вкрадені. Не врятують ситуацію й інші матеріали (наприклад, очерет). Висувались пропозиції висадити чагарники, які будуть виконувати функції снігозатримання або ж знайти бригаду, яка буде привозити конструкції при загрозі виникнення заметів, а як тільки ця загроза зникне, прибирати їх в охоронюване складське приміщення. До єдиного рішення учасники дискусії не прийшли, однак вирішили детальніше вивчити це питання…
Дискусія про стратегію співпраці усіх служб, які займаються ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій в Придунав’ї, тривала понад дві години.
Фахівці дійшли висновку, що потрібно передати на місця повноваження щодо оперативного прийняття рішень (зокрема, під час погодних атак). Також необхідно налагодити конструктивну співпрацю влади усіх рівнів (району, міста, села і селищної ради), щоб інформація про стан справ «з перших рук» надходила в пункт прийняття рішення. Важливо також визначити центр координації дій усіх структур, які беруть участь в ліквідації наслідків снігопадів.
З приводу створення комунального підприємства в Ренійському районі, яке візьме на себе функцію утримання доріг, Олександр Урбанський заявив, що технічно це можливо. Однак, щоб рішення було виваженим і обґрунтованим, парламентар звернувся до ренійської влади з проханням визначитись із штатним розкладом, колом завдань, джерелами фінансування та обсягами його технічного забезпечення.
Основний же висновок, який зробили учасники зустрічі – ефективно і максимально оперативно ліквідувати наслідки ударом стихії можна лише консолідувавши сили та забезпечивши якісну комунікацію і взаємодію усіх служб.
Нагадаємо, раніше Олександр Урбанський взяв участь в нараді щодо стратегії розвитку Ізмаїльського району.